TEKS PERUTUSAN HARI GURU TAHUN 2017
KETUA PENGARAH PELAJARAN MALAYSIA
TEMA:
“GURU PEMBINA NEGARA BANGSA”
Assalamua'laikum Warahmatullahi Wabarakatuh,
Salam Sejahtera dan Salam Negaraku Malaysia.
Tuan-tuan, puan-puan warga pendidik dan murid-murid yang dikasihi
sekalian,
Pendahuluan
1. Saya bersyukur kerana 16 Mei muncul lagi sebagai satu hari yang
amat istimewa bagi semua warga pendidik. Pada hari ini, saya
mengucapkan “Selamat Hari Guru” dan merakamkan setinggi-tinggi
penghargaan atas segala jasa, pengorbanan dan perjuangan para guru
menyampaikan ilmu kepada anak-anak kita. Untuk kali yang ke-46 ini,
kita bersama-sama meraikan hari guru sebagai tanda penghormatan dan
pengiktirafan tertinggi masyarakat terhadap sumbangan besar dan
khidmat bakti yang telah dicurahkan oleh para guru di seluruh pelosok
tanah air.
2. Sesungguhnya profesion keguruan terlibat secara langsung dalam
melahirkan warganegara yang menjadi aset penting pembangunan
sesuatu bangsa dan negara. Profesion keguruan pada abad ke-21 ini
terdedah kepada pelbagai cabaran baharu yang berbentuk intelektual,
kerohanian, kebudayaan, material, ideologi baharu dan isu yang
berkaitan dengan etika perkhidmatan awam. Apatah lagi profesion ini
merupakan bidang pekerjaan yang terbesar dalam sektor awam di negara
kita. Bagi mendepani cabaran tersebut, para guru perlu membentuk jati
diri murid agar mampu bangkit dan membina kekuatan untuk menjadikan
masa depan mereka lebih cemerlang.
3. Guru kini berhadapan dengan murid yang jauh berbeza dengan
murid masa lalu. Murid-murid kita sekarang lebih terdedah dengan
maklumat yang diperoleh daripada pelbagai sumber dan mereka
cenderung untuk mengetahui dan bertanya dengan lebih mendalam.
Murid pada alaf baharu ini mempunyai akses maklumat yang lebih luas
kerana kepesatan teknologi dan ekonomi. Justeru, sebagai guru yang
berwibawa, kita semua perlu melengkapkan diri dengan kemahiran terkini
agar mudah menghadapi cabaran pendidikan abad ini.
4. Guru juga perlu melahirkan generasi berilmu untuk berfikir,
bertindak dan menghasilkan sesuatu yang bermanfaat berlandaskan skop
yang global dan teknologi terkini serta berupaya menangani gelombang
perkembangan dan perubahan masa kini. Bagi memenuhi enam aspirasi
murid yang termaktub dalam Pelan Pembangunan Pendidikan
Malaysia (PPPM) 2013-2025, iaitu melahirkan murid yang mempunyai
pengetahuan, kemahiran berfikir, kemahiran memimpin, kemahiran
dwibahasa, etika dan kerohanian serta identiti nasional, guru perlu
memainkan peranan penting dalam menjayakannya.
3
Tema Hari Guru 2017
5. Tema Hari Guru kali ke-46 pada tahun ini iaitu “Guru Pembina
Negara Bangsa” menjadi bukti betapa pentingnya peranan besar yang
digalas oleh guru dalam membangunkan modal insan negara.
Sememangnya tema ini bertepatan dengan aspirasi sistem pendidikan
negara seperti yang dinyatakan dalam PPPM 2013-2025 menerusi
Anjakan Ketiga iaitu melahirkan rakyat yang menghayati nilai. Malah
usaha membina negara bangsa telah menjadi teras pertama dalam enam
teras strategik Pelan Induk Pembangunan Pendidikan 2006-2010 yang
memberi fokus tentang hasrat KPM membangunkan warganegara dari
awal persekolahan dengan ciri-ciri glokal, patriotik dan cintakan negara.
Jelas sekali, tema ini dipilih buat kali keempat bersesuaian dengan
peranan guru sebagai wahana untuk memperkasakan budaya, bahasa
dan nilai jati diri bagi memperkukuh perpaduan dan integrasi kaum.
6. Dalam konteks negara Malaysia yang berbilang kaum dan agama
ini, aspek perpaduan amat penting untuk dihayati bersama. Keamanan
dan keharmonian yang kita kecapi hari ini bukanlah datang secara
percuma. Tema ini juga menzahirkan pengiktirafan terhadap peranan
semua warga pendidik dalam usaha untuk melahirkan satu masyarakat
yang berkualiti serta generasi berketrampilan yang boleh dicontohi.
Warga pendidik seharusnya sentiasa berbangga kerana setiap personaliti
atau ikon, sama ada ahli sukan atau ahli sains yang mengharumkan
nama negara, mahupun para pemimpin yang terlibat dalam pentadbiran
negara pastinya pernah menerima asuhan daripada kita, iaitu seorang
guru yang sinonim dengan panggilan ‘cikgu'.
Guru-guru yang dikasihi sekalian,
Kejayaan Bidang Pendidikan
7. Kita tidak menafikan bahawa para guru telah memberikan
sumbangan yang besar kepada kejayaan bidang pendidikan negara.
Tanpa guru, kita sudah tentu tidak berada di sini pada hari ini. Walau
siapapun kita pada hari ini, ingatlah jasa, usaha dan pengorbanan guru
yang telah mendidik kita menjadi insan yang berjaya. Di hati para guru,
hanya ada satu matlamat. Setiap murid perlu ditingkatkan kemampuan
inteleknya, dibina akhlak peribadinya, dikukuhkan jati dirinya sebagai
insan yang seimbang dan seterusnya menjadi warganegara yang
harmonis. Syabas dan tahniah saya ucapkan kepada semua guru!
8. Pelbagai kejayaan membanggakan telah dicapai dalam sistem
pendidikan kita, antaranya ialah program bertaraf antarabangsa iaitu
Middle Years Programme International Baccalaureate (MYPIB).
MYPIB ialah sebuah program pembelajaran untuk murid Tingkatan 1
hingga 5 yang bertujuan melahirkan aspirasi murid dan dilaksanakan di
bawah Inisiatif Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Program
antarabangsa ini mempunyai misi untuk membangunkan generasi muda
yang berpengetahuan, berfikiran aras tinggi, bersifat ingin tahu,
penyayang serta berfikiran antarabangsa. Menerusi program ini, murid
dilatih untuk menjadi independent learner, mempunyai sifat
persefahaman dan menghormati perbezaan antara satu sama lain yang
akhirnya dapat menyumbang kepada keamanan dunia.
9. Hal ini membolehkan murid bersaing pada peringkat antarabangsa
tetapi pada masa yang sama masih mengekalkan jati diri rakyat Malaysia.
Program kelestarian bagi tempoh 2017 hingga 2021 ini dirancang bagi
5
memastikan sekolah yang terlibat sentiasa mematuhi semua kriteria dan
keperluan yang ditetapkan oleh International Baccalaureate Organization
(IBO) di samping menambah baik pelaksanaan sedia ada di sekolah.
Hasil ini dicapai setelah menjalani program rintis MYPIB dengan
kerjasama Agensi Inovasi Malaysia sebagai model penandaarasan dalam
pelaksanaan kurikulum dan pentaksiran yang diiktiraf antarabangsa dan
diamalkan di lebih 150 buah negara seluruh dunia.
10. Sebanyak lapan buah sekolah iaitu SMK Sungai Tapang di
Sarawak, Kolej Melayu Kuala Kangsar di Perak, SMK Sultanah Bahiyah
di Kedah, SMK Putrajaya Presint 9 (2) di Wilayah Persekutuan Putrajaya,
SMK Pantai di Wilayah Persekutuan Labuan, Kolej Tunku Khurshiah di
Negeri Sembilan, SM Sains Tengku Muhammad Faris Petra di Kelantan
dan SMK Seri Tualang di Pahang telah memperoleh pengiktirafan
International Baccalaureate World School pada tahun 2016 manakala dua
buah sekolah iaitu SMK Dato' Sheikh Ahmad, Perlis dan SMKA Sheikh
Abdul Malek, Terengganu telah bersedia untuk proses verifikasi pada
tahun ini. Pencapaian ini juga amat membanggakan kerana kesemua
sekolah terlibat merupakan antara 28 buah sekolah kerajaan atau dalam
kategori state school di lima buah negara rantau Asia-Pasifik yang
menerima pengiktirafan sebagai IB World School.
11. Saya turut berbangga kerana pelbagai program sukan dan
kokurikulum seperti Program Kecergasan KPM Sempena Hari Sukan
Negara pada 8 Oktober 2016 juga telah mencatat sejarah dengan
penyertaan seramai 4,688,733 orang termasuk 17,000 orang yang hadir
di Putrajaya. Program Perkhemahan Pengakap Pendidikan Khas
Kebangsaan iaitu Program Agonoori Antarabangsa Kali Ke-5 Tahun 2015
pula telah berjaya dinaik taraf daripada peringkat kebangsaan kepada
6
peringkat antarabangsa dengan penyertaan dari negara Indonesia dan
Singapura. Sumbangan murid yang mengikuti Program Pendidikan Khas
Integrasi (PPKI) juga amat membanggakan setelah dibuktikan oleh
pemenang pingat emas acara lompat jauh Sukan Paralimpik Rio 2016,
saudara Abdul Latif bin Romli yang mengikuti program tersebut di SMK
Syed Alwi, Kangar, Perlis.
12. Dalam pertandingan reka cipta di peringkat antarabangsa, muridmurid
kita juga telah menunjukkan keupayaan yang amat mengagumkan.
Beberapa pingat emas telah diperoleh anak didik kita, antaranya di
International Warsaw Invention Show, Indonesia Young Inventor Awards,
International Invention Awards Canada, The Second World Invention
Innovation Contest Korea dan World Invention Creativity Contest Seoul.
Malah murid kita turut membuktikan mampu mencapai taraf antarabangsa
apabila menjuarai International Music Festival 2016 di Amerika Syarikat.
Begitu juga prestasi cemerlang dalam kejohanan World Robot Olympiad
kali ke-13 di India, mengharumkan nama Malaysia setelah pasukan
negara menjadi johan keseluruhan dunia buat kali keenam dalam
pertandingan tersebut.
13. Sudah semestinya segala kecemerlangan ini tidak datang secara
tiba-tiba atau percuma. Sebelum kejayaan tersebut dicapai pastinya
mereka telah menerima asuhan dan bimbingan daripada ramai guru
sama ada di sekolah rendah atau menengah. Gurulah sebagai wira yang
tidak didendang yang tekun mengasuh dan mendidik tanpa mengenal erti
jemu serta tidak mengharapkan balasan di sebalik semua kejayaan
tersebut.
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025
14. Kita sedia maklum bahawa tahun ini merupakan tahun kedua
pelaksanaan Gelombang 2 dalam PPPM 2013-2025 yang memberi fokus
untuk memacu peningkatan sistem. Kita telah mencapai beberapa
kejayaan pada tahun pertama Gelombang 2, antaranya ialah peratus
prasekolah KPM yang melepasi standard minimum prasekolah
kebangsaan meningkat daripada 89.8 peratus pada 2015 kepada 99
peratus pada 2016. Manakala sasaran 65 peratus pelibatan ibu bapa
dalam enam aktiviti utama telah mencapai 92 peratus iaitu jauh melepasi
sasaran awal tersebut. Selain itu juga, pencapaian enrolmen murid
berkeperluan khas (MBK) dari Program Pendidikan Inklusif (PPI) 2015
turut meningkat daripada 23.24 peratus kepada 30.26 peratus pada tahun
2016.
Kurikulum Standard
15. Transformasi kurikulum telah dilaksanakan sebagai usaha
menambah baik program pembelajaran bagi meningkatkan keberhasilan
murid untuk mencapai enam aspirasi seperti yang disyorkan dalam PPPM
2013-2025. Bagi menjayakan Gelombang 2 PPPM 2016-2020, Kurikulum
Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) yang dilaksanakan pada tahun
2010 telah disemak semula dan dinamakan KSPK (Semakan 2017).
Untuk pendidikan di peringkat rendah pula, Kurikulum Standard Sekolah
Rendah (KSSR) yang mula dilaksanakan sejak tahun 2011 telah
ditambah baik bagi mengukuhkan kurikulum tersebut dan dinamakan
sebagai KSSR (Semakan 2017). Bagi memastikan berlakunya
kesinambungan dalam pendidikan sekolah rendah dan menengah,
Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang telah
dilaksanakan sejak tahun 1989 juga turut disemak semula, ditambah baik dan diberi nama baharu iaitu Kurikulum Standard Sekolah Menengah
(KSSM). Transformasi ini telah dibuat secara menyeluruh meliputi
kandungan, pedagogi dan pentaksiran.
16. KPM juga turut menggubal kurikulum kontekstual iaitu Kurikulum
Asli dan Penan (KAP) yang disesuaikan untuk murid Orang Asli dan
Penan bagi memastikan kumpulan murid berkeperluan khusus ini
mempunyai peluang untuk mendapatkan pendidikan berkualiti tinggi yang
relevan dengan keperluan mereka. Lawatan kerja telah dibuat bagi
mengesan pelaksanaan kurikulum tersebut di SK Pos Perwor, Perak, SK
Sungai Rual, Kelantan dan SK Sungai Berua, Terengganu manakala
pengesanan pelaksanaan Kurikulum Kelas Dewasa bagi Ibu Bapa Murid
Orang Asli dan Peribumi (KEDAP) dibuat di SK Segamat Kecil, Johor.
17. Tahun 2017 ini bermulanya semakan semula KSSR 2107 bagi
murid Tahun 1 dan KSSM bagi murid Tingkatan 1. Murid yang mengikuti
KSSM tersebut merupakan calon Ujian Penilaian Sekolah Rendah
(UPSR) kohort pertama yang telah mengikuti KSSR dan melalui
Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) sejak mereka berada di Tahun 1
iaitu pada 2011. Format UPSR sebenarnya berkonsepkan guru mendidik
berdasarkan kurikulum, bukanlah berdasarkan format peperiksaan seperti
mana yang diamalkan di negara-negara yang ditanda aras pada
peringkat global. Oleh itu, tahap pencapaian murid diukur berdasarkan
standard kandungan, standard pembelajaran dan standard prestasi.
18. Memandangkan ini adalah kali pertama peperiksaan UPSR
berasaskan kurikulum baharu, pihak KPM sentiasa berusaha untuk
membuat penambahbaikan bagi memastikan pelaksanaannya ditadbir
urus dengan lebih kemas dan teratur. Saya juga berharap agar semua
warga pendidik bersama-sama dengan pihak KPM berganding bahu agar segala halangan dalam merealisasikan KSSR dan PBS ini dapat
ditempuh dengan jaya.
19. PBS yang dilaksanakan melibatkan pentaksiran holistik yang
mengambil kira pembangunan jasmani, emosi, rohani dan intelek. KPM
sedang berusaha menyediakan profil murid sekolah yang komprehensif
untuk menggambarkan keempat-empat pelaporan Pentaksiran Sekolah
(PS), Pentaksiran Aktiviti Jasmani, Sukan dan Kokurikulum (PAJSK),
Pentaksiran Psikometrik (PPSI) dan PT3/UPSR dalam bentuk infografik
yang mudah untuk difahami.
20. Selain daripada perubahan kurikulum dan pelaksanaan PBS,
perubahan dalam bilik darjah juga telah dilakukan. Susun atur dalam bilik
darjah bagi merealisasikan enam aspirasi murid telah diperkenalkan
selari dengan konsep pedagogi abad ke-21. Perubahan ini bertujuan
menyediakan suasana yang lebih kondusif untuk mencapai objektif
pendidikan abad ke-21 yang menekankan pembangunan murid secara
holistik melibatkan aspek intelek, rohani, emosi dan fizikal. Secara tidak
langsung, usaha ini dapat menerapkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
(KBAT) dalam kalangan murid di sekolah.
21. KBAT merupakan antara tunjang utama dalam transformasi
kurikulum yang dilaksanakan. Penambahbaikan sistem peperiksaan
awam dan PBS dilakukan melalui peningkatan item KBAT bagi
pentaksiran secara berperingkat. Perubahan dalam reka bentuk
peperiksaan bermakna guru tidak perlu meramal soalan atau
menumpukan kepada topik-topik tertentu untuk tujuan peperiksaan
semata-mata dengan mengabaikan aspek pembelajaran serta
kemenjadian murid secara holistik.
22. Selain daripada itu, transformasi dalam pendidikan dan latihan
teknikal dan vokasional (TVET) juga telah mula membuahkan hasilnya.
Seramai 2,273 pelajar kohort pertama yang melanjutkan pengajian di 15
Kolej Vokasional seluruh negara telah memperolehi diploma. Saya begitu
bangga apabila 83.10 peratus daripada mereka telah mendapat
pekerjaan dan menjadi usahawan dalam tempoh tiga bulan selepas
graduasi. Bagi memperkukuh transformasi TVET, KPM telah
melaksanakan Program Vokasional Menengah Atas (PVMA) pada tahun
2016 di 269 buah SMK yang melaksanakan Mata Pelajaran Vokasional
(MPV). PVMA merupakan program menaik taraf MPV bagi melahirkan
lebih ramai murid berkemahiran yang disasarkan kepada murid-murid
lepasan Tingkatan 3.
Warga pendidik harapan negara sekalian,
Inisiatif Perkukuhan STEM
23. Kita tidak dapat menyangkal bahawa bidang sains dan teknologi
memainkan peranan yang amat penting dalam memacu kejayaan negara.
Pelbagai inisiatif telah dijalankan bagi memperkukuh pendidikan Sains,
Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik (STEM). Kelab STEM+ telah
mula dirintis di tiga puluh buah sekolah dan akan diperluaskan dari
semasa ke semasa. Pertandingan School Lab yang telah masuk tahun
kedua penganjurannya mendapat sambutan amat memberangsangkan
dengan penyertaan lebih daripada 1,200 kumpulan iaitu sepuluh kali
ganda lebih tinggi bebanding tahun sebelumnya. Pada pertandingan
akhir yang diadakan pada 6 Mei 2017 yang lalu, SMK Sanzac, Sabah telah muncul sebagai juara diikuti oleh SMK Batu Lintang, Sarawak dan
SMK Hamid Khan, Pulau Pinang.
24. Melalui inisiatif Perkukuhan STEM, KPM telah menghasilkan bahan
Exemplar STEM iaitu sebagai panduan untuk guru menggalakkan dan
meningkatkan minat murid melalui pendekatan Pengajaran dan
Pemudahcaraan (PdPc) STEM. Bagi memperkukuh penguasaan murid
terhadap mata pelajaran Sains, amali sains akan diperkasakan menerusi
beberapa siri bengkel yang dijalankan bagi meningkatkan kompetensi
guru-guru sains di samping melatih pembantu makmal agar pelaksanaan
di peringkat sekolah berjalan lebih lancar dan berkesan.
25. KPM juga telahpun menjalankan audit ke atas makmal sains di
seluruh negara bagi memastikan makmal tersebut dapat berfungsi
dengan baik bagi menyokong usaha untuk memperkasakan amali sains
dalam pembelajaran sains di sekolah. Selain daripada itu, KPM juga
sedang berusaha mencipta gamifikasi iaitu permainan berasaskan video
STEM, yang hingga kini berjaya menghasilkan sebanyak 18 video STEM
KPM bagi menambahkan bilangan bahan bantu mengajar yang mudah
diakses dan mampu merangsang kreativiti murid.
26. Beberapa siri Kolokium Pendidikan STEM juga diadakan di setiap
zon di negara ini. Kolokium bagi zon tengah yang meliputi Putrajaya,
Kuala Lumpur, Selangor dan Negeri Sembilan telah diadakan pada 9 Mei
2017 lalu berjaya menarik penyertaan lebih daripada 1,700 peserta yang
melibatkan kalangan guru bidang STEM serta guru kaunselor di sekolah
menengah. Manakala kolokium bagi zon timur diadakan pada 15 Mei
2017 yang melibatkan kerjasama antara KPM dan Universiti Malaysia
Terengganu. Melalui kolokium ini, pihak KPM juga bekerjasama dengan
pelbagai agensi kerajaan serta pihak industri bagi memberi lebih kefahaman kepada para peserta berkaitan kerjaya dalam bidang STEM
serta mendedahkan mereka dengan beberapa aktiviti hands-on yang
boleh dilaksanakan dalam kelas bagi menjadikan mata pelajaran Sains
dan Matematik lebih menarik dan tidak membosankan.
Penjenamaan Kolej Tingkatan Enam
27. Usaha KPM memantapkan imej, kualiti dan sistem pendidikan
Tingkatan Enam terus diperkasakan kerana kita mahu murid menjadi
insan yang berjaya dan mampu membawa negara ke era yang lebih
gemilang. Selaras dengan itu, berkuat kuasa pada Oktober 2016, semua
10 buah pusat Tingkatan Enam Mod 1 di seluruh negara telah diberi
nama Kolej Tingkatan Enam yang mempunyai premis dan pentadbiran
tersendiri, guru yang dilantik khas dan persekitaran pengajaran dan
pembelajaran prauniversiti yang kondusif. Dengan langkah penamaan
kepada kolej ini, saya berharap murid-murid akan lebih bersemangat
untuk belajar dengan cemerlang di Tingkatan Enam. KPM turut
menyasarkan menjelang tahun 2020 nanti, Kolej Tingkatan Enam akan
bertambah sebanyak 44 buah, pusat Tingkatan Enam Mod 2 sebanyak
91 buah dan Mod 3 berjumlah 384 buah.
28. Selain daripada itu, pendidikan Tingkatan Enam juga semakin
mendapat perhatian apabila Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM)
mendapat pengiktirafan daripada Kerajaan Malaysia, Jabatan
Perkhidmatan Awam (JPA) dan Cambridge Assessment, England. Sijil
STPM telah diterima oleh JPA untuk menjawat perjawatan dalam
perkhidmatan kerajaan. Murid yang memperoleh keputusan cemerlang
dalam peperiksaan STPM dan kokurikulum layak memohon untuk
melanjutkan pelajaran ke institusi pengajian tinggi dalam dan luar negara.
29. Dalam konteks pencapaian akademik, saya berpuas hati dengan
keputusan STPM 2016 yang menunjukkan pencapaian lebih baik
berbanding tahun sebelumnya dengan Purata Nilai Gred Keseluruhan
(PNGK) nasional meningkat daripada 2.65 kepada 2.71 dan bilangan
murid yang mendapat PNGK 4.0 juga meningkat sebanyak 0.51 peratus.
Keputusan Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) turut menunjukkan
peningkatan dalam Gred Purata Nasional apabila jumlah calon yang
memperoleh sijil Mumtaz atau Cemerlang bagi peperiksaan tersebut
meningkat. Program pengantarabangsaan peperiksaan juga turut
direalisasikan melalui pelaksanaan peperiksaan STAM di Kemboja buat
julung kali pada tahun 2016 yang melibatkan 78 orang calon dan tiga
buah pusat peperiksaan.
30. Pada kesempatan ini, saya merakamkan ucapan penghargaan dan
begitu teruja dengan pencapaian saudara Ahmad Faiz bin Ibrahim, yang
menghidap penyakit cerebral palsy sejak kecil, namun beliau telah
membuktikan kecemerlangan dengan memperoleh gred Mumtaz bagi
semua subjek STAM. Malah beliau yang juga murid Maahad Ar-Rahmah
Kenali terpilih dalam kalangan 19 murid terbaik STAM 2016 negeri
Kelantan. Kegigihan dan semangat kental saudara Ahmad Faiz amat
dikagumi dan wajar dicontohi kerana kekurangan pada dirinya tidak
menghalang pembelajaran beliau walaupun terpaksa menulis dengan
bantuan dagu dan mulut disebabkan penyakit yang dihidapi sejak kecil.
31. Selain itu, peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2016 juga
mencatatkan indeks GPN yang lebih baik iaitu 5.10 berbanding 5.15 pada
tahun 2015. Walaupun bilangan murid yang mendapat semua A
berkurangan, GPN semua mata pelajaran telah meningkat secara signifikan. Ini bermakna prestasi keseluruhan murid meningkat malah
jurang pencapaian antara calon bandar dengan luar bandar juga turut
mengecil yang menggambarkan kejayaan hasrat KPM untuk merapatkan
jurang perbezaan antara sekolah di bandar dan luar bandar.
32. Saya pasti segala kejayaan ini dapat dicapai berkat usaha dan
penat lelah para guru memberi tumpuan yang baik semasa PdP di dalam
kelas, selain mengadakan kelas tambahan, nota sampingan serta
meraikan anak didik masing-masing tanpa mengira masa, tenaga dan
wang ringgit bagi memastikan mereka mendapat ilmu yang sebaikbaiknya.
Semua ini tidak akan dapat dilaksanakan tanpa keikhlasan dan
kesediaan guru untuk berkorban demi anak bangsa yang tercinta.
Isu Keselamatan Sekolah
33. Saya amat terkesan apabila berlaku beberapa insiden kemalangan
yang meragut nyawa dan kecederaan murid di kawasan sekolah kerana
hal ini memerlukan perhatian yang serius dalam kalangan warga
pendidik, para ibu bapa dan juga murid-murid sendiri. Isu keselamatan
murid yang melibatkan kes buli dan mendatangkan kecederaan pula
harus dirujuk untuk tindakan lanjut pihak polis. Kejadian seumpama ini
yang sering dilaporkan oleh pihak media serba sedikit mencalarkan imej
KPM sebagai institusi pendidikan. Susulan itu, Dasar Sekolah Selamat
telah dilancarkan untuk menyediakan garis panduan serta peraturan yang
berkaitan. Saya amat berharap agar peraturan yang disediakan ini
sentiasa dipatuhi oleh setiap warga pendidik dan murid yang saya kasihi
sekalian.
Pembangunan Profesionalisme Berterusan
34. Usaha untuk meningkatkan kualiti guru merupakan satu agenda
penting dalam mentransformasi pendidikan negara. Gelombang 1 PPPM
2013-2015 telah memberi sokongan kepada guru meningkatkan kualiti
melalui program Pembangunan Profesionalisme Berterusan (PPB)
dan diteruskan dalam Gelombang 2 PPPM 2016-2020. Bagi memastikan
PPB memberi impak yang besar dalam meningkatkan kualiti guru, PPB
dirancang mengikut keperluan individu dan organisasi. Kementerian juga
telah memperluaskan latihan secara blended learning dengan
memperuntukkan antara 40 hingga 60 peratus pembelajaran
dilaksanakan secara atas talian.
Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2
35. Selaras dengan dasar KPM memacu sistem pendidikan negara,
bermula tahun 2017, Standard Kualiti Pendidikan Malaysia Gelombang 2
(SKPMg2) mula diguna pakai di semua sekolah dalam melaksanakan
penilaian kendiri bagi menggantikan Standard Kualiti Pendidikan Malaysia
(SKPM) yang telah diperkenalkan pada 2010. SKPMg2 juga merupakan
instrumen utama yang digunakan oleh Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti,
KPM dalam aktiviti penaziran yang dijalankan. SIPartner+ dan SISC+
yang merupakan pembimbing pengetua/guru besar dan guru sekolah
juga boleh menggunakan SKPMg2 untuk memastikan kecemerlangan
sekolah yang dibimbing.
Integriti Penjawat Awam
36. Sebagai menghargai segala usaha memartabatkan bidang
pendidikan negara yang telah dan sedang dilaksanakan oleh KPM, saya
menyeru semua warga pendidik agar dapat mengelakkan diri daripada
perbuatan yang boleh menggugat integriti penjawat awam seperti
ketirisan maklumat, penyalahgunaan kuasa dan aktiviti keganasan yang
boleh menghancurkan kemakmuran negara. Dasar dan etika penjawat
awam hendaklah sentiasa difahami dan dihayati bagi memastikan
profesion keguruan sentiasa dihormati dan dipandang tinggi. Arahan
Pentadbiran Bilangan 1/2017 mengenai pengurusan maklumat dan fail
terperingkat serta rahsia kerajaan hendaklah sentiasa dipatuhi.
Pemantauan berkala bukan sahaja dilakukan oleh Suruhanjaya
Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tetapi juga oleh Unit Integriti
KPM.
37. Barisan warga pendidik yang terlibat dalam pengurusan dan
pentadbiran juga tidak terlepas menerima tempias daripada setiap
perubahan yang berlaku. Sejajar dengan Dasar Transformasi Sektor
Awam dalam Model Baru Ekonomi yang bertujuan mempertingkatkan
kecekapan pengurusan kewangan dan perakaunan, KPM telah
melaksanakan perakaunan akruan. Perakaunan akruan ini dapat
memberi gambaran kedudukan kewangan yang lebih menyeluruh dan
tepat serta meningkatkan ketelusan dan akauntabiliti dalam pengurusan
kewangan dan akaun.
38. Perkara tersebut juga dapat menambah baik pengurusan kewangan
dan perakaunan melalui tadbir urus yang telus dan berupaya
meningkatkan kecekapan serta keberkesanan dengan penjanaan laporan prestasi dan penyata kewangan secara lebih lengkap dan menyeluruh.
Oleh yang demikian, sekali lagi saya menyeru semua warga pendidik
terutamanya yang terlibat dalam bidang pengurusan samada secara
langsung atau tidak langsung agar sentiasa peka serta mematuhi segala
garis panduan berkaitan yang telah dikeluarkan dari semasa ke semasa.
Kita perlu ingat bahawa sebarang kecuaian yang berlaku dikhuatiri akan
mengundang masalah yang tidak dijangkakan.
Transformasi Nasional 2050
39. Baru-baru ini, YAB Perdana Menteri telah mengemukakan satu
dasar baharu negara iaitu dasar yang lebih futuristik yang diumumkan
melalui Transformasi Nasional 2050 (TN50). Saya berharap semua
warga pendidik akan sentiasa peka dengan hasrat yang terkandung
dalam TN50. Ini adalah satu dasar yang bersifat holistik dan inklusif
untuk menyediakan generasi baharu masa depan yang juga merupakan
kesinambungan untuk melahirkan generasi yang berfikiran kreatif dan
inovatif. Dasar ini juga selari dengan hasrat yang terkandung dalam
PPPM 2013-2025 dan matlamat keempat dalam Sasaran Pembangunan
Mapan (Sustainable Development Goal - SDG) iaitu menyediakan
pendidikan yang berkualiti dan peluang pendidikan untuk semua
menjelang 2030.
40. Sebagai penghormatan kepada guru-guru dan keperihatinan
masyarakat terhadap pendidikan di negara ini, saya amat berbesar hati
dan berterima kasih kepada Kumpulan Sokongan Ibu Bapa (KSIB),
Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG), komuniti setempat, sektor swasta
dan pihak-pihak yang berkepentingan atas pelbagai usaha dan inisiatif
yang dilakukan untuk membantu program dan pembangunan sekolah.
18
KPM tidak akan dapat menjayakan transformasi ini tanpa bantuan
segenap pihak. Justeru, demi anak-anak bangsa Malaysia, marilah kita
bersama-sama memastikan bidang pendidikan negara terus
dimartabatkan hingga berjaya berdiri sebaris dengan negara maju.
Warga pendidik yang disanjungi,
Kebajikan Guru
41. Pada asasnya, kebajikan guru dan peluang meningkatkan kerjaya
menjadi faktor utama motivasi guru untuk terus menyumbang bakti
kepada masyarakat dan negara. Rungutan guru tentang bebanan tugas
yang terlalu berat perlu diteliti agar perkara ini tidak menjejaskan minat
dan komitmen guru untuk berkhidmat dengan lebih cemerlang. Seorang
pujangga, George Bernard Shaw pernah berkata, “Sebuah keluarga yang
bahagia merupakan syurga yang datang lebih awal”. Pihak pengurusan
KPM amat memahami dan sentiasa prihatin tentang permasalahan
sebahagian besar warga pendidik yang berdepan dengan pelbagai
kekangan dan halangan yang perlu diambil perhatian sewajarnya.
42. Namun begitu, saya bersyukur kerana masalah isu semasa
khasnya berkaitan pertukaran guru telah berjaya diselesaikan secara
berperingkat-peringkat. Malah KPM juga telah menambah baik urusan
pertukaran guru melalui e-GTukar dengan memberi kuasa kepada PPD
untuk membuat keputusan bagi melancarkan proses pertukaran ini selain
urusan permohonan pertukaran yang ditawarkan sebanyak empat kali
setahun berbanding hanya dua kali sebelum ini.
43. Segala inisiatif ini diharap dapat merungkai permasalahan para
guru, bahkan KPM sentiasa berusaha melakukan penambahbaikan bagi
memastikan kebajikan warga pendidik tidak diabaikan. KPM juga
menyedari tentang kegelisahan segelintir warga pendidik tentang beban
tugas yang perlu disempurnakan di sekolah masing-masing. Atas
keprihatinan terhadap perkara tersebut, KPM sedang berusaha
melakukan pengoptimaan sumber manusia dalam kalangan guru. Inisiatif
ini diharap dapat meningkatkan kualiti PdP guru bagi mengatasi isu
kerencaman tugas hakiki dan tugas tambahan guru di sekolah.
44. Akhir kata, saya berharap agar usaha murni yang dilakukan oleh
KPM akan meningkatkan lagi motivasi dan komitmen semua warga
pendidik dalam melaksanakan segala amanah yang telah
dipertanggungjawabkan. Terima kasih atas khidmat bakti yang
dicurahkan bagi menjayakan segala dasar KPM dengan penuh iltizam.
Harapan saya, walau di mana jua anda bertugas, sama ada di sekolah,
PPD, JPN atau Bahagian KPM, marilah kita menjiwai semangat, roh dan
etika keguruan yang sentiasa dihormati dan disanjung tinggi. Mudah mudahan
segala usaha dan keringat yang dicurahkan umpama mutiara
yang berharga akan tetap dipandang mulia walau banyak dugaan
melanda. Terima kasih cikgu, selamat menyambut hari guru. Guru
Pembina Negara Bangsa.
Sekian. Wabillahi taufik walhidayah, wassalamualaikum warahmatullahi
wabarakatuh.
Tan Sri Dr. Khair bin Mohamad Yusof
Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia
16 Mei 2017
Kredit
Teks Perutusan Hari Guru
No comments:
Post a Comment